الکتروتکنیک

وبلاگ برقی

۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

دستگاه اندازه گیری

مروری بر نحوه عملکردبرخی از دستگاه اندازه گیری در برق

روی مطلب بزن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

آشنایی با نیروگاه ها

این بخش هم برای آشنایی با نیروگاه هستش که چند نوع و چجوری کار میکنند؟

امیدواریم دوست داشته باشید.

روی ادامه مطلب بزن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

اصول کار ترانس فورماتور

  اصول کار ترانس فورماتور :

کار و انواع به صورت خیلی خلاصه بعدا حتما حتما کاملش با جزییات ریز قرار میدیم

ادامه مطلب بزن !!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

کلید حرارتی چیست؟

کلید های حرارتی تجهیزات حفاظتی تشکیل شده از فیوز مینیاتوری و بیمتال هستند که با این قطعه می توانیم موتور را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار به صورت همزمان حفاظت کنیم. کلید های حرارتی در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه یا اضافه بار الکترو موتور را از منبع قطع می کند . کلید های حرارتی یا به عبارت دیگر کلید های محافظ موتور که در اصطلاح تخصصی به کلید های MPCB نیز معروف هستند ، از جمله کلید هایی هستند که قابل قطع زیر بار هستند و برای روشن و خاموش کردن الکترو موتور های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد.

کلید حرارتی چه تفاوتی با بی متال دارد؟ عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال است و کارش حفاظت در برابر اختلات جریان است مانند بی متال، اما یک سری تفاوت هایی بین بی متال وکلید حرارتی است که موجب شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد. ۱- بی متال مدار فرمان را قطع میکند ( از طریق پیج های ۹۵ – ۹۶ )، ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدرت را قطع می کند و باعث قطع شدن موتور می شود. ۲- کلید حرارتی هم از جریان حراتی محافظت می کند و هم از جریان مغناطیسی در صورتی که بی متال فقط از جریان حرارتی محافظت می کند. جریان مغناطیسی و جریان حرارتی چیست و چه تفاوت با هم دارند؟ به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است.

مشخصات کلید حرارتی: ۱ -دارای شستی قطع و وصل یا کلید ۰ و ۱ می باشند( برای کنترل دستی). ۲ -مانند بیمتال ها دارای درجه تنظیم جریان می باشد ( درجه آن را معمولاً ۱۰ درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم می کنند). ۳- دارای کلید تست، برای تست سالم بودن کلیدمی باشند. ۴ -دارای ۳ فاز قدرت است ( ورودی به برق و خروجی آن به موتو وصل می شود). قابلیت های کلید حرارتی: ۱- قابل قطع و وصل زیر بار می باشد. ۲- قابلیت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه را دارد. ۳ -در صورت ایجاد اضافه بار، موتور را مستقیم قطع می کند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن ندارد. کلید حرارتی یا کلید محافظ موتور را می توان به عنوان بهترین محافظ موتور نام برد، ولی یک عیب دارد که این نوع کلید ها فقط تا بازه ۱۲۵ آمپر تولید می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

مدار کلید تبدیل

کلید تبدیل برای روشن و خاموش کردن یک لامپ یا یک گروه لامپ از دو نقطه، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای راهروها، راه پله ها، اتاق های دو در و سالن های بزرگ که خروجی های مختلف دارند و نیز واحدهای مسکونی استفاده می شود. این کلید سه کنتاکت دارد که یک کنتاکت آن مشترک و با یکی از دو کنتاکت دیگر در تماس است.طریقه اتصال کلید تبدیل:

دقت کنید وقتی در یک مسیر تبدیل کار می کنیم، دو سر را تبدیل می گذاریم. سیم فاز خارج شده از جعبه فیوز مینیاتوری را به کنتاکت مشترک یکی از کلید تبدیل ها وصل می کنیم ( هر کلید تبدیل یک کنتاکت مشترک که با P هم نمایش داده می شود و دو کنتاکت غیر مشترک دارد) . وقتی سیم فاز را به کنتاکت مشترک وصل کردیم(معمولا پیچ مشترک روی کلید به رنگ قرمز می باشد )، از دو کنتاکت غیر مشترک دو سیم برگشتی به دو کنتاکت غیر مشترک کلید تبدیل دوم می کشیم‌. کار تقریبا تمام است حالا از کنتاکت مشترک کلید تبدیل دوم یه فاز می کشیم به ترمینال سرپیچ چراغ و در نهایت نول رو هم مستقیم به سر ترمینال دوم چراغ وصل می کنیم. شکل های زیر شمای فنی، شمای تک خطی و شمای مسیر جریان مدار الکتریکی کلید تبدیل را نشان می دهد.

ممکن است در محیط کار با نوعی کلید تبدیل مواجه شوید که در آن علی رغم اینکه در مصرف سیم صرفه جویی می شود، اما به هیچ عنوان روشی ایمن، علمی و فنی نیست و طبق مقررات ملی ساختمان این روش قانونی نیست. در این روش سیم فاز و سیم نول به ترمینال های غیر مشترک دو کلید متصل شده است و ترمینال های مشترک این دو کلید به دو سر لامپ اتصال داده می شود. ممکن است در مداری سیم فاز اشتباها به یکی از دو کنتاکت غیر مشترک کلید تبدیل وصل می شود. در این صورت در عملکرد مدار اختلال ایجاد می‌شود. این اختلال به این صورت است که در صورتی که کلید 1 در حالت یک باشد، کلید دوم می‌تواند لامپ را روشن و خاموش کند. اما اگر کلید 1 در حالت دو باشد، کلید دوم به هیچ عنوان توانایی کنترل لامپ را ندارد.پس در هنگام کار حتما به این نکات توجه داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

مدارکلید دو پل

کلید دو پل، در زمانیکه بخواهیم دو وسیله الکتریکی را از یک مکان روشن و خاموش کنیم، مورد استفاده قرار می گیرد. مانند اتاق های پذیرایی بزرگ که بیش از یک لامپ و یا لوستر دارند که باید در یک زمان یک دسته و زمان دیگر دسته‌ی دیگری از لامپ ها و در موقع دیگر دو دسته لامپ ها روشن شوند. با استفاده از کلید دو پل، در مصرف وسایلی مانند سیم، لوله و کلید صرفه جویی می شود. کلید دو پل در حقیقت، مانند دو کلید یک پل است که در کنار هم قرار گرفته اند و هر پل آن می تواند به صورت مستقل عمل کند.

طریقه اتصال کلید دوپل: سیم فاز را بعد از عبور از فیوز، به جعبه تقسیم می بریم و از آنجا به پیچ مشترک کلید دوپل، که معمولا به رنگ قرمز یا با حرف P مشخص گردیده است، وصل می کنیم. از دو پیچ غیر مشترک کلید، دو سیم به نام سیم های برگشت فاز به ته دو سرپیچ می بریم و به آن وصل می کنیم. سرپیچ ها را از بدنه به طور مستقیم به نول شبکه متصل می نماییم.چنان چه تعداد لامپ ها بیشتر از دوتا باشند، سرپیچ ها به دو دسته تقسیم می شوند، به طوری که در هر دسته، دو یا چند سرپیچ باهم موازی شده اند. در این صورت سیم برگشت و هم چنین سیم نول به نقطه ی اتصال مشترک سرپیچ ها وصل می شوند. شکل های زیر شمای فنی، شمای حقیقی و شمای مسیر جریان مدار الکتریکی کلید دو پل را نشان می دهد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

ولتاژ گام یا Step Voltage چیست؟

ولتاژ گام اختلاف ولتاژ مابین دو مکانی است که گامها سوا از هم بر روی زمین انرژی دار قرار می گیرند. برای مثال، اگر شما روی زمین انرژی دار بایستید، اختلاف قابل ملاحظه ای در ولتاژ بین محل قرار گیری هر پا می تواند وجود داشته باشد و جریان الکتریکی می تواند از یک پا به پای دیگر جریان یابد.

اگر پای شما بر روی زمین برقدار دور از هم قرار گیرد، الکتریسیته می تواند از میان بدن شما از جایکه ولتاژ بالاتر است به جایکه ولتاژ کمتری دارد، جریان یابد. اگر پای شما نزدیک همدیگر باشد و باهم تماس داشته باشد، شما ایمن هستید. نظر به اینکه هیچ اختلاف ولتاژی مابین دو مکانیکه پای شما در روی آن ایستاده وجود ندارد، به همین دلیل الکتریسته تمایل اندکی به عبور از مسیر بدن شما دارد.

اگر شما خود را بر روی زمین برقدار بیابید و نیاز به حرکت برای دور شدن از آن را داشته باشید، شما می توانید از ایجاد شوک الکتریکی یا برق گرفتگی در نتیجه ولتاژ گام، بواسطه اینکه هیچ فضا و فاصله ای بین پاهای شما وجود ندارد، اطمینان حاصل نمائید. کوتاه گام بردارید در حالیکه به خارج از محدودۀ برقدار حرکت می کنید. وقتی که گام کوتاه برمی دارید، چون پاهای خود را در تماس با یکدیگر حفظ می نمائید در همه زمان ولتاژ بین دو پا یکسان است. بطور مشابه، افراد گروه نجات نباید داخل منطقه ای که ممکن است برقدار باشد، شوند. هر کسی که سعی کند به کارگر آسیب دیده در منطقه برقدار برسد درمعرض مواجهه با همان خطر ولتاژ گام می باشد. خطوط باید در ابتدا فاقد انرژی شده و زمین شوند قبل از اینکه کارگران گروه نجات و کمک های اولیه برای کمک وارد شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

مات شدن شیشه با جریان برق

مات شدن شیشه پس از قفل شدن درب(با جریان برق) شیشه های مات شونده ( The Privacy Glass) یک ایده بسیار عالی و کاربردی مبتنی بر فناوری جدید می باشد که امکان مات کردن شیشه در کسری از ثانیه را فراهم می سازد. با استفاده از این تکنولوژی، می توان میزان عبور نور از شیشه را کنترل و بدین طریق، شفاف و یا مات شدن شیشه را کنترل نمود و فضای داخل را در کسری از ثانیه تبدیل به محلی کاملا خصوصی ویا قابل مشاهده کرد. روی عکس ویدیو هستش:)

 

تکنولوژی شیشه های مات شونده مبتنی بر نوع خاصی از فیلم های حاوی کریستال های مایع ( PDLC film) می باشد. هنگامی که جریان برق قطع می باشد، مولکول های کریستال مایع به صورت نامنظم و تصادفی و هریک در جهت متفاوتی قرار می گیرند، این حالت منجر به انعکاس نور در جهات مختلف و رد نشدن یکنواخت نور از سطح شیشه می شود و نهایتا منجر به مات شدن آن می گردد. از طرف دیگر، هنگامیکه که جریان برق برقرار می شود، کریستال ها در ردیف ها و ستون های منظمی قرار می گیرند که نور به راحتی از آن رد می شود و همین حالت سبب شفاف شدن شیشه خواهد شد. نوارهای PDLC در بین دو لایه شیشه قرار می گیرند و با قطع و وصل شدن جریان برق، مات و شفاف شدن شیشه را منجر می شوند. نحوه کنترل این پنل ها نیز به اختیار خود مشتری می باشد ( مثل استفاده از سوئیچ ها، ریموت کنترل ها، موبایل و یا کامپیوتر ها)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

چگونگی عملکرد استپر موتور

موتور پله ای (Stepper Motor) یکی از انواع موتورهای الکتریکی است که حرکت آن کاملا دقیق و از پیش تعریف شده می باشد و با ارسال بیتهای 0,1به سیم پیچهای آن می توان آنرا حرکت داد.

 این موتورعموما دارای چهار قطب میباشد که سیم پیچها بر روی این چهار قطب قرار می گیرند و شما با ارسال بیتهای 0و1به این سیم پیچها در واقع میدان مغناطیسی ایجاد می کنید که این میدان باعث حرکت روتورمغناطیسی موجود در داخل موتور پله ای می شود. البته میبایست این سیم پیچها را به توالی 0 و 1 کرد و گرنه موتو ر مطابق میل شما نخواهد چرخید یکی از مشخصه های این موتور زاویه حرکت آن می باشد و هر موتوری زاویه حرکتی مخصوص به خودش را دارد مثلا اگر موتوری زاویه حرکتش 7درجه باشد این موتور در هر بار ی که سیم پیچهایش حاوی ولتاژ می شوند 7 درجه در سمت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف جهت آن بسته به اینکه سیم پیچها با چه ترتیبی ولتاژ دار می شوند خو اهد چرخید این 7 درجه چرخش برای این موتور پله ای نمونه یک پله یا یک step محسوب می شود با این تعریف متوجه شدید که یک موتور پله ای در یک دور کامل ممکن است.،100تا 200 پله کمتر یا بیشتر بسته به نوع موتور خواهد داشت. شما حتی می توانید یک موتور پله ای را به صورت نیم پله یعنی با نصف زاویه حرکت راه اندازی کنید این موتورها به صورت میکرو پله نیز حرکت می کنند در واقع منظور حرکت خیلی ریز ودقیق است. وقتیکه شما یک موتور پله ای را از نزدیک می بینید متوجه تعدادی سیم رنگی می شوید که از موتور پله ای بیرون آمده در واقع این سیم ها هر کدام به سر یک سیم پیج متصل هستند و یک سیم بین تمام سیم ها مشترک است به عنوان مثال حرکت در جهت خلاف عقربه های ساعت (تحریک 2 بیتی) بصورت زیر تعریف می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi