الکتروتکنیک

وبلاگ برقی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

موتور DC

این قسمت برای دانست کلی است و تیم ما این بخش را به صورت کامل برای شما قرار می دهد. تشکر از همراهی تان

 

استاتور موتور های جریان مستقیم توسط یک منبع خارجی تغذیه میشود که در نتیجه آن جریان جاری شده در استاتور یک میدان یکنواختی را زیر قطب ها به وجود می آورد حال اگر آرمیچر نیز توسط منبع خارجی و یا جریان خود استاتور تغذیه شود یک میدان مغناطیسی در آرمیچر نیز پدید خواهد آمد .از برهم کنش میدان های استاتور و آرمیچر چرخش حاصل میشود که نتیجه آن تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی خواهد بود.

موتور کلاسیک جریان مستقیم دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می‌کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه‌ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچ‌های موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد. سرعت موتور جریان مستقیم وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپ‌ها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم‌پیچ) در سیم‌پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعت‌های پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای کششی نظیر لوکوموتیوها استفاده می‌کنند.

جاروبک وظیفه انتقال جریان به کلکتور گردان را بر عهده دارد. جاروبک و کلکتور عامل یکسو کردن گشتاور در موتورهای الکتریکی DC هستند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

تفاوت ریکلوزر و دیژنگتور چیست

آیا می‌دانید تفاوت ریکلوزر و دیژنگتور چیست؟ دیژنگتور رو که همه شما می‌دونید که نوعی کلید قدرت است که برای نگهداری و قطع عبور جریان مدار در شرایط نرمال یا اتصالی بکار می‌رود. به عبارت ساده تر این کلید توانایی قطع و وصل انواع بارها را دارد مضاف بر اینکه می‌تونه جریان اتصال کوتاه را قطع کنه. اما ریکلوزرنوعی رله است که فرمان وصل مجدد رو به کلید قدرت می دهد به این صورت که در حین رخ دادن اتصال کوتاه در شبکه توانایی چندین مرتبه (معمولاً 3 مرتبه) قطع و وصل را دارد. بدین معنی که در صورت ایجاد خطا در شبکه این کلید شبکه را به مدت تقریباً یک ثانیه قطع کرده و مجدد وصل می‌کند اگر همچنان خطا وجود داشت مجدد قطع می‌کند واین عمل را چندین مرتبه انجام می دهد و اگر در هر وصل خطا بر طرف شده بود که وصل باقی می‌ماند در غیر اینصورت مجدد قطع می شود و زمانیکه تعداد قطع و وصل به اندازه تعریف شده رسید قطع می ماند. چه زمانی به ریکلوزر نیاز پیدا می کنیم؟ عامل بیشتر اتصال‌ها در خطوط در پی جرقه قوس الکتریکی می‌باشد. این قوس می‌تواند بین سیم و زمین در درازای مقره یا بین دو سیم زده شود و جرقه کمابیش به علت نا مساعد بودن هوا که دارای برف و مه و توفان و یا در پی افزایش ولتاژ شبکه که دارای آذرخش یا بازبست می‌باشد در کلید پدید می‌آید، چنین جرقه‌هایی بیشتر با بُرش آنی و کوتاه زمان فشار شبکه از بین رفته و خاموش می‌شود. برای پایداری شبکه از یک نوع کلید در چرخه های فشار قوی از ۲۰ کیلو ولت به بالا و کمابیش بیشتر در شبکه‌های هوایی بهره گرفته می‌شود چون بیشتر اتصالی‌ها در شبکه هوایی رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که ANSI کد رله ریکلوزر (رله وصل مجدد) کد 79 بوده و مطابق با تعریف " این رله در صورت قطع خودکار فیدر ناشی از خطاهای مجاز به وصل مجدد، عمل میکند". چه زمانی ممکن است اتصالی رخ دهد؟ وقوع اتصال گذرا شامل: ۱- پرنده ۲- گیر کردن شاخه درخت به سیم ۳- در پی باد یا توفان اتصال همیشگی شامل: ۱- پارگی سیم ۲- کابل زدگی یا زخم شدن کابل ۳- یخ بستن

ریکلوزر به وسیله یک مکانیزم هیدرولیکی و یک سیستم اتصال مکانیکی عمل می کند . موقعی که جریان اتصالی به دو برابر جریان نامی خط می رسد ، میدان مغناطیسی افزایش یافته ، پلانجر را به داخل بوبین می کشد . همینطور که پلانجر به طرف پایین حرکت می کند انتهای پایینی ، مجموعه کنتاکت را تریپ می دهد تا کنتاکت ها باز شوند و مدار قطع گردد ، به محض اینکه کنتاکت ها باز شدند دیگر جریانی در بوبین نخواهد بود تا آنها را باز نگه دارد، بنابراین یک فنر مکانیزم را وصل می کند و خط را مجدداً برقرار می نماید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

فوتوسل چیست و روش نصب آن

فوتوسل وسیله‌ای است که نسبت به نور حساس بوده و با برخورد شعاعهای نوری با صفحه آن از خود ولتاژی تولید می‌کند و از تولید این ولتاژ می‌توان رله‌ای را بکار انداخت که مداری را قطع یا وصل کند. طرز کار : طرز کار کلید فتوسل بدین صورت است که وقتی روز است، فتوسل ولتاژی را تولید می‌کند که این ولتاژ تولیدی به رله‌ای فرمان می‌دهد که مدار روشنایی معابر را قطع کند. با تاریک شدن هوا چون نوری وجود ندارد، فتوسل دیگر ولتاژی تولید نمی‌کند و جریانی به رله نمی‌رسد که دستور قطع لامپ های معابر را بدهد، در نتیجه لامپ های معابر روشن می‌شود. لازم به تذکر است که فتوسل را در مراکز برق نصب می‌کنند و همراه آن یک تقویت کننده وجود دارد که تغییرات جریان در اثر نور تقویت می‌کند و رله بکار می‌اندازد. کاربرد : از فتوسل معمولا برای خاموش و یا روشن کردن اتوماتیک لامپهای معابر ، باغهای بزرگ ، حیاط ویلاها و غیره استفاده می‌شود.

  مدار نصب: در زیر مدار نصب فوتوسل را مشاهده می کنید.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

عملکرد یکسو ساز تمام موج ( پل دیودی )

نحوه عملکرد یکسو ساز تمام موج (پل دیودی) بصورت گرافیکی

پل دیودی یا یکسوساز پل، مداری است که با تغییردادن پلاریته تغذیه ورودی آن، پلاریته خروجی آن تغییر نمی‌کند و معمولاً برای یکسوسازی جریان متناوب و به دست آوردن جریانِ مستقیمِ تمام‌موج استفاده می‌شود. این مدار نسبت به یکسوسازهای تمام موجی که از ترانسفورماتور سه‌سر بهره می‌برند هزینه و وزن کمتری دارد. پل‌های دیودی را می‌توان برای ورودی‌های چندفاز متناوب مانند ورودی سه‌فاز گسترش داد. برای نمونه در یک یکسوساز نیم‌موج سه‌فاز از سه دیود و در یک یکسوساز تمام‌موج سه‌فاز از شش دیود برای تشکیل پل دیودی استفاده می‌شود. پل های دیودی چهار سر دارد،دو سر آن متعلق به ورودی ac خود می باشد و دو سر دیگر مربوط به خروجی پل می باشد. پل دیودی از ورودی خود یک سینوسی کامل را می گیرد و نیم سیکل مثبت آن را عبور می دهد ولی نیم سیکل منفی آن را به یک نیم سیکل مثبت تبدیل می کند. به عبارتی خروجی پل دیودی از بی نهایت نیم سیکل مثبت تشکیل شده است. هنگامی که پل دیودی به تنهایی استفاده می شود،می بایست بین دو سر خروجی آن یک مقاومت به عنوان بار در پل قرار داد ولی در صورتی که در مدارات همچون rectifier قرار میگیرد لازم به مقاومت نیست و بعد از آن صافی خازنی fazal قرار داد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

توربین بادی

تو این قسمت یه کلیپ کوتاه براتون آماده کردیم از نصب توربین بادی در ایرند شمالی

ببینید و لذت ببرید.   روش کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

چرا پرنده ها را برق نمی گیرد؟

چرا پرنده ها را برق نمی گیرد؟ حتما تا کنون پرنده های زیادی را دیده اید که روی خطوط هوایی برق نشسته اند. بسیاری از این پرنده ها آسیب نمی بینند ولی برخی از آن ها دچار برق گرفتگی می شوند. علت این تفاوت در چیست؟ پاسخ را در این ویدئو مشاهده کنید.

 

 

منبع : مثلث زرد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

جدول درجه بندی IP

 

مفهوم IP : بر اساس استاندارد IEC60529 برای نفوذپذیری اجسام یک ضریب تعریف میشود به نام IP که مخفف عبارت International Protection به معنی ضریب نفوذپذیری میباشد .

برای اطلاع بیشتر از این جدول و درک بهتر آن میتونی  گزینه ادامه رو بزنی !

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi

پروژه درباره سنسور

سلام 

در این بخش از آموزش رفتیم سراغ سنسور که چیه و چه شکلیه و.... 

مطالب را داخل یک فایل پاورپوینت درست کردیم تا بتوانید هم کسب علم کنید و هم راحت به عنوان یک پروژه ارائه بدید .

سطح مطالب هم متوسطه و نخواستیم کسی گیج کنیم و هی فرمول پشت سر هم بزاریم . خلاصه و کاربردی هستش برید حالشو ببرید.

 برای دانلود این جا کلیک کنید

موفق باشید. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Eshaq Maqsoudi